Tahun 2010 Cabaran Baru Negeri Melaka
Selamat mentyambut tahun baru 2010....Negeri Melaka telah sah diumumkan negeri maju....majukah sesebuah negeri itu dlam seluruh aspek??? Persoalan tersebut jika di jawab, adalah "ya" Melaka telah maju.
Malam tadi juga bandar yang merangkumi kawasan Kota Melaka telah berhimpunnya golangan pemuda & belia dimana telah bersama2 YAB Ketua Menteri Melaka mengelilingi Bandar Melaka apabila jam tepat 12.00 malam. Kesesakan Bandar amat turut kelihatan apabila jumlah kereta yang memasuki bandar mengikut peratus JPJ yang mnegadakan bancian, sejumlah 10 000 buah kenderaan pelbagai telah  memasuki pusat bandar.
Apa yang berlaku,terdapat suara rungutan pengguna jalan raya apbila menyalahkan pihak berkuasa mengadakan sekatan jalanraya di pelbagai jalan msuk ke bandaraya. Apa yang memelikkan ianya melibatkan 'samseng jalanan' menjadi lebih tidak tentu hala apabila mnyedari pihak berkuasa mengdakan sekatan jalanraya sehinggakan mereka ini sanggup membahayakan diri dan pengguna jalanraya yang lain. Mereka ini adalah terdiri kalangan anak muda yang berbangsa melayu.
Kesesakan bandaraya pada sesuatu waktu puncak ataupun majlis2 keramaian, kerajaan negeri perlu memikirkan alternatif pengguna jalanraya termasuk penduduk tempatan atau pun dlam negeri termasuk menyediakan kemudahan awam yang efektif nbagi mengawal keadaan jalanraya. Mereka ini hanya ketempat tujuan yang sama, jadi tidak mustahil kerajaan mampu menyediakan kemudahan secara percuma bagi pendudk bandar dan sedikit bayaran kepada pengguna luar pada waktu2 tertentu yang telah disedikan sebuah pusat sehentinya.
Walaupun pada hari ini, bot river cruise yang diaanggap sebagai pengankutan persiaran / pelancongan, monorel dalam pembinaan, sewajarnya pendudk bandar  sudah perlu mengubah minda menjadikan ia sebagai pengangkutan harian bagi mengurangkankan kesesakan dan sebaliknya jika mereka ini diberi peratusan diskaun mahupun rebat pengguna tetap sebagai alternatif serta keperihatinan kerajaan terhadap rakyat. Walaupun perkara ini nampak remeh dan rata-rata mengatakan "owh,negri dah maju,biasalah..." bagi yang menghadapi hari2?? Bagi mereka yang berfikiran pembangkang?? ini lah isunya...
0 Responses

Catat Ulasan

Related Posts with Thumbnails