EYE ON MALAYSIA "DISEBALIK" KEMEGAHAN KOTA MELAKA

AMKM turut berasa kecewa diatas tindakan MST Suria Sdn Bhd yang gagal melaksanakan hutang kepada Syarikat Fitraco NV sehingga menyebabkan buaian roda gergasi tersebut terpaksa menutup operasinya berkuatkuasa serta merta. Sikap sambil lewa syarikat tersebut telah menjejaskan sektor pelancongan Negeri Melaka yang kini menjadi tumpuan dunia.

Mahkamah pada 26 November lalu memerintahkan operasi EOM dihentikan setelah syrikat MST Suria Sdn Bhd gagal menjelaskan tinggakan sebanyak 17 juta kepada syarikat dari Belgium tersebut. EOM sebenarnya bukan milik penuh Kerajaan Negeri Melaka sebaliknya hanya menjadi pemegang ekuiti 40% iaitu  RM 3 juta dalam bentuk tunai dan harga pemegang tanah yang bernilai 5 juta.

Rata2 pengunjung serta pelancong berasa kesal serta rasa kerugian apabila melancong ke Negeri Melaka  akan tetapi tidak memenuhi hasrat berikutan penutupan operasi roda gergasi tersebut yang terletak di tepi Selat Melaka. AMKM difahamkan juga dipintu masuk EOM itu ditampal notis penutupan berikutan kerja2 penyelenggaraan.

Cadangan AMKM agar :-
* Kerajaan Negeri Melaka segera mnyelesaikan masalah tersebut kerana ini menyebabkan sumber ekonomi hiliran seperti peniaga2 kecil yang berniaga disekitar EOM tersebut menyebabkan mereka turut merasa tempias kerugian.

* Kerajaan Negeri juga dicadangkan agar memikirkan supaya pemilikan segera oleh kerajaan terhadap pusat ekonomi terbabit berikutan kerajaan negeri telah melabur berjuta2 bagi menaik taraf kawasan tersebut. adalah menjadi satu kerugian besar jika ianya ditutup terus keran EOM ini hanya terdapat sebuah sahaja dalam negara ini. Jesturu sudah semestinya EOM ini menjadi tumpuan masyrakat luar ke Negeri Melaka ini.

* Anak2 syarikat kerajaan negeri disyorkan amat sesuai memiliki roda gergasi tersebut kerana ianya adalh satu aset pembangunan negeri yang mampu menjana sumber ekonomi negeri selain sebagai pelaburan jangka masa panjang.

* Dalam masa yang sama adalah menjadi keutamaan kerajaan negeri wajar menyelesaikan tempoh pemberhentian yang diperitah mahkamah ke ats kes terbabit dahulu keranya ia melibatkan proses serta prosedur2 perundangan.

Kegagalan memanfaatkan sub-sektor tersebut bakal membawa kerugian sejumlah nilai pelaburan yang besar kerajaan negeri keatas kawasan terbabit.

AMKM
23muharram1431
1 Response
  1. NuRul Says:
    Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

Catat Ulasan

Related Posts with Thumbnails