KAJIAN - KEMANA HILANGNYA AIR...???
Bayangkan suatu hari nanti kita terpaksa menggunakan air osmoisis balikan (RO) untuk keperluan harian. RO kira2 RM 0.50sen seliter dan kalau anda menggunakan 1000liter air dalam sebulan, bermakna bil anda berjumlah RM 500.00. Sanggupkan anda??



Mungkin sukar menggambarkan senario itu,apa tidaknya, kita menggunakan secara purata lingkungan RM 0.70sen bagi satu meter padu air atau 1000 liter air. Sumber air rawatan diraskan seperti tidak akan kehabisan. Tapi hakikatnya, di Malysia semakin kekurangan sumber air bersih.

Akan tetapi, masalah ini bukan sahaja membelenggu di negara ini, tetapi seluruh dunia. Hanya 2 % sahaja daripada sumber air seluruh dunia boleh digunakan manusia dan selebihnya adalah air laut. Jika kita gagal menjaga sumber air ini, kita mungkin terpaksa menggunakan 'Proses Desalinasi' untuk bekalan air harian kita.  Prose desalinasi adalah proses menjadikan air laut selamt diminum oleh manusia seperti osmosis balikan. Namun, prosesnya menelan belanja yang begitu tinggi dan tentunya orang ramai tidak snggup membayar harganya.



Sebagai contoh di Malaysia, sebab utama saya dapat simpulkan adalah pencemaran dan tadbir urus yang lemah dikawasan tadahan air. Antara perkara pertama yang sedang berlaku adalah kenaikan tarif air yang sedang meningkat. Kawasan tadahan air dan sekitarnya haruslah diwartakan. Namun, apa yang sedang berlaku adalah kerajaan negeri memberi kebenaran kepada syarikat pembalakan dan perladangan kawasan itu itu demi keuntungan jangka pendek. Hasilnya??? Pencemaran berlaku di kawasan tadahan air hingga meningkatkan kos rawatan air. lebih buruk apabila tahap pencemarannya mencapai kritikal, loji rawatan air berkaitan terpaksa ditutup.

Kajian telah menjurus ke satu contoh yang dijadikan sebagi model rujukan, sebuah negeri yang mempunyai ladang  getah seluas 443 hektar, dimana projek ini membabitkan penerokaan hutan di dua stesen pengambilan dan penapisan air. Apa yang sedang berlaku adalah, hutan2 ditebang dan pokok getah pula ditanam. tanah pula ditabur baja dan racun perosak dalam jumlah yang banyak digunakan. Semua bahan kimia ini akan meresap ke dalam tanah seterusnya terbawa ke dalam sungai apabila hujan.

                                               penebangan hutan secara haram yang dirakam

Jika ada kawasan penempatan di kaki bukit yang disitu yang menggunakan air telaga, kesemua bahan berbahaya itu akan masuk sekali. Baja dan bahan kimia racun perosak menagndungi amonia, nitrat dan fostat. Jika ketiga2 bahan ini jika bercampur, berada di dalam air,maka kos merawat air tersebut amat tinggi dan biasanya jika pencemaran amonia dikenal pasti beralku disesuatu loji rawatan air, ia akan perlu ditup serta merta mengikut undang2. Inilah yang berlaku dibeberapa buah negeri dan bahan2 ini mampu membunuh manusia....bersambung esok
0 Responses

Catat Ulasan

Related Posts with Thumbnails