KAJIAN - KEMANA HILANGNYA AIR...???
sambungan....

Hutan kita, sumber air kita. Malysia banyak sumber air kerana hutan dan fungsinya sebagia kawasan tadahan air. Pihak berkuasa sering tunduk kepada syarikat pembalakan yang hanya ingin membuat pembalakan terancang dan perkara ini amat dibimbangi kami terhadap masa depan alam sekitar ini.



Keratan rentas Semenanjung Malaysia yang menunjukkan banjaran Titiwangsa yang banyaknya telah telah dimusnahkan. Bagaimanapun ,banjaran ini amat penting dan merupakan tulang belakang kepada kehidupan manusia terutama rakyat Malaysia. Apabila hujan turun, air hujan mengalir dari pantai timur ke pantai barat Malaysia dengan dikawaloleh pokok-pokok yang menadah air hujan itu dan melepaskannya secara perlahan-lahan ke seluruh ke seluruh semenanjung.



Selebihnya akan diserap ke dalam tanah dan juga menjadi sumber air tanahyang dilepaskan sedikit demi sedikit ke dalam tasik.. Ini memastikan sumber air yang berterusan tidak kira musim hujan ataupun musim kemarau. Kegagalan melindungi khazanah ini boleh mengakibatkan masalah air yang kronik. Dahulu juga kita jarang mendengar banjir berlaku di negeri Perak, akan tetapi kini telah berlaku. Berdasarkan kajian, di negeri Perak mengalami kajdian tersebut adalah, kawasan itu menerima hujan dengan kadar tertinggi dengan jumlah 5000mm setahun, kini gara-gara penebangan hutan yang berleluasa di bukit itu.

Kadar aliran masuk yang rendah ke dalam tanah menyebabkan air hujan mengalir terus kedalam tasik sehingga berlakunya banjir. Manakala apabila cuaca panas berlaku kembali, tasik itu akan kekeringan dan keseluruhan sumber air tersebut akan hilang begitu sahaja. Sebagai contoh di Gunung Semanggol kini dalam proses pembalakan dan telah berikutan aktiviti tersebut, sebuah sungai telah hilang.



Antara negeri-negeri lain yang berada tahap berjaga-jaga dan mengalami tekanan air yang sama adalah Melaka, Selangor, Pulau Pinang dan Kelantan. Melaka yang pernah mengalami  krisis air yang teruk,Mengapa?? Lihat berapa hutannya yang tinggal. Hampir tiada, kerana semuanya telah dikorbankan untuk aktiviti perladanagan dan pembangunan. Manakla diKelantan pula, mana-mana aktiviti pembalakan akan memberi kesan buruk serta merta kerana kerana tanahnya merupakan tanah liat yang mempunyai ketelapan air yang rendah. Ini dicerminkan melalui banjir teruk yang berlaku saban tahun di negeri itu.

BUKAN PERUBAHAN IKLIM....Memang selalu didengar pihak yang mengatakan perubahan iklimlah yang menjadi penyebab krisis air, kemarau, banjir, dan pelbagai masalah lain. Tetapi perubahan iklim semat-mata yang mengakibatkan kekurangan bekalan air. Kita juga telah mendera sistem ini. Sistem  yang dimaksudkan bukanlah rumit, jika keseimbangan hutan dikacau ganggu, impaknya akan menjejaskan bekalan air.

0 Responses

Catat Ulasan

Related Posts with Thumbnails