Kos Pembinaan Murah


Sekumpulan penyelidik UTHM Johor telah menghasilkan sistem pembinaan yang mesra alam serta merintis ke arah pembinaan yang melibatkan jumlah perbelanjaan murah. Projek ini dihasilkan mengguna bahan mesra alam termasuk bahan pertanian serta silika yang merupakan bahan penebat yang baik (sistem binaan industri).

Sistem ini sungguh mesra alam serta mampu mnyerap haba dr luar ke dalam bangunan.malah mampu menjimatkan penggunaan penghawa dingin. Projek ini diberi nama "KUIK" yang membawa makna 'KUI' untuk KUiTTHO yang kini UTHM, manakala 'K' merujuk kepada pengetahuan yang bererti juga "KUIK" yang juga boleh dirujuk sebagai 'Quick'.

Beberapa projek telah dikormesialkan dengan menggunakan teknologi KUIK Wall ini, termasuk 1Borneo di Kota Kinabalu sabah & Tune Hotel di Miri serawak.

Projek ini diketuai oleh Prof Madya Lee Yee Loon yang juga Felow Penyelidik Prinsipal, Pusat Penyelidikan Tanah Lembut (RECCES) Universiti Tun Hussien Onn Malaysia Johor.

Sejak dipatenkan pada 2004, iatelah berjaya dikormesialkan oleh Sprafoarm Constuction Tecnologies Sdn Bhd dengan nama "SupraBlock"

 Pengiktirafan juga telah diperolehi dari OSHA, BOMBA, SIRIM & IBS.





0 Responses

Catat Ulasan

Related Posts with Thumbnails