KEBERKESANAN PROJEK TEBATAN BANJIR
Banjir adalah satu fenomena bencana alam. Sejauh mana keberkesanan projek tebatan banjir oleh kerajaan yang diumumkan dibawah Rancanagn Malaysia ke-10. Ada yang berpendapt  dengan projek2 tebatan banjir akan mnyelesaikan isu rakyat yang mengalami banjir. Tetapi bagi saya ianya tidak menjadi satu jalan yang boleh menyelamatkan sesuatu tempat dari mengalami masalah bnjir. Contoh yang diambil sekitar tempat saya iaitu bandar melaka yang terletak ditengah2 bandar yang dikelilingi pembangunan pesat. Bagi saya, ianya BUKAN JALAN PENYELESAIAN!!


      rakyat memberi laluan pembangunan

Projek2 ini hanya sebagai alternatif semata2...imbau kembali Terowong SMART yang dibina dengan jumlah wang berbilion ringgit malaysia, tetapi tidak dapat menyelesaikan masalah banjir ibu kota itu. Maknanya, ianya hanyalah menangani semata2 tetapi menyelesaikan tidak sama sekali. Di Melaka, masalah utama adalah menjadikan sungai sebagai tempat tarikan pelancong, tetapi apabila jumlah air berlebihan termasuk dengan jumlah hujan yang lebih, maka tampungan air tidak dapat menampung, lalu melimpahi sekitar bandar dan kampung2 yang berhampiran.

projek nilai bilion ringgit menangani banjir

Sungai Melaka juga telah diadakan empangan bagi memudahkan perjalanan bot River Cruise, kita tidak menolak kemajuan, akan tetapi apabila masalah yang timbul (banjir), yang menerima padah adalah penduduk2 serta peniaga sekitar bandar. Banyak perkara bakal terjejas dengan masalah ini. Kerajaan perlu memikirkan langkah lebih efektif bagi melahirkan pembangunan yang lebih mapan termasuklah aliran ini diguna pakai mahu pun di alirkan terus sebagai kegunaan pertanian. Ini telah diguanakan dinegara2 maju termasuk Selatan London & Tokyo kerana masyarakat mereka menganggap jimat cermat serta mesra alam menggunakan aliran tersebut setelah melalui proses rawatan.



Melahirkan masyarakat yang cintakan alam sekitar...Masyarakat perlu mempunyai sivik yang mana perlu ada dalam diri termasuklah menjaga sistem perparitan, sungai dengan tidak membuang sampah dan melebihkan kitar semula dan sebaginya. Ini semua termasuk didalam faktor menangani isu banjir. Ternyata masyarakat hari ini kurang pendedahan terhadap alam sekitar yang akan merosakkan generasi kita pada masa akan datang.

  pemimpin prihatin bersama rakyat

   turut sama membela rakyat

Tetapi di Melaka juga mempunyai pemimpin, badan2 bertanggungjawab yang prihatin terhadap masyarakat dengan pelbagai bantuan dihulurkan kepada penduduk sekitar bandar jika berlaku banjir. Malah bilik gerakan banjir negeri juga diwujudkan sebagai persediaan 24 jam anggota untuk berkhidmat kepada masyrakat setempat  bertepatan dengan slogan 'rakyat didahulukan, pencapaian diutamakan'.

0 Responses

Catat Ulasan

Related Posts with Thumbnails